Výuka angličtiny ve školkách navzdory všem. My se nevzdáme.

Výuku angličtiny v mateřských školách jsme zde již řešili několikrát. Pro nás v JS FAN, kde se mimo jiné soustředíme právě na výuku AJ u předškoláků, se jedná o velké téma. Česká školní inspekce minulý školní rok přišla s nařízením, podle kterého jakékoli placené kroužky v mateřských školách nesmí probíhat dopoledne. Toto nařízení vedlo k situaci, kdy řada školek kroužky úplně zrušila. Zbytek institucí je všechny nakumuloval do odpoledních hodin. Co se anglčitiny týká, pár školek pak bylo schopno výuku AJ zapracovat do vzdělávacího plánu a v dopoledních hodinách ji zachovat. My v JS FAN nařízení ČŠI v takovéto plošné podobě považujeme za nesmyslné a zcela odtržené od praxe a toho, jak práce s dětmi funguje. O důvodech, proč s nařízením nesouhlasíme jsem psala například ZDE.

Prolight.cz_IMG_9795raw

Účelem mého dnešního příspěvku však není si stěžovat nebo poukazovat na to, jak výuka angličtiny ve školkách funguje či nefunguje. V tuto chvíli mi jde opravdu striktně o děti a o užitek, který z předškolního studia angličtiny mohou mít. Cílem naším, stejně jako cílem společnosti Wattsenglish s jejíž medologií pracujeme, je seznámit děti s jazykem a připravit je na další vzdělávání a této oblasti. Usilujeme o to, aby si děti již od útlého věku na angličtinu zvykaly, aby ji takříkajíc „naposlouchaly“ a aby ji pojaly jako přirozenou součást svého života. Zkrátka a jednoduše. V MŠ nám jde o vytvoření pevných základů, na kterých pak děti mohou stavět v rámci dalšího (ať už školního nebo mimoškolního) vzdělávání. K maximální možné návaznosti také napomáhá fakt, že v tuto chvíli k metodologii Wattsenglish, která se ukázala jako velmi efektivní, přistupuje čím dál tím více základních škol. I bez ní však děti, potažmo jejich rodiče, po nástupu do ZŠ mohou zaznamenat výsledek.

Více o metodologii Wattsenglish zde: http://www.wattsenglish.cz/metoda-wattsenglish/

Příkladem může být jeden z pozitivních ohlasů z poslední doby. Tatínek chlapečka, který absolvoval naši předškolní výuku angličtiny, nám napsal, že nám moc děkuje za výuku, která byla pro syna přínosná a díky které je teď (alespoň co se angličtiny týká) nejlepším žákem ve třídě. („Vaše kursy mu moc pomohly, je teď suverénně nejlepším „angličanem“ v první třídě v Krči. Větu z něj sice nevyrazím J, ale slovní zásobu má myslím dobrou. Takže dík patří i Vám.“) Z takových zpráv máme opravdu velkou radost, protože kvůli těmto dětským úspěchům a jejich radosti s tím spojené, to děláme. A že z chlapce „větu nevyrazí“? To není v dané kategorii nic neobvyklého a dokonce, a to pozor, to nemusí nic vypovídat o znalostech jazyka. Vždyť jakoukoli řeč, i tu mateřškou, se učíme nejdříve pasivně a až následně přidáváme aktivní složku. Batole také hned nemluví ve větách, ale nejprve poslouchá, co mu dospělí či starší sourozenci říkají a opakuje jednotlivá slova. Tak proč by to při studiu cizí řeči mělo být jinak? A věřte mi, při správném přístupu se porozumění v předškolním věku rozvíjí opravdu rychle. Sama jsem občas překvapena tím, jak děti, které navštěvují kurzy AJ v MŠ, reagují na anglicky pronesené pokyny.

prolight-cz_img_9885raw

V zájmu dětí doufám, že se situace časem opět obrátí a že ministerstvo přestane výuku jazyků ve školkách bojkotovat. Prozatím vedeme takovou malou partizánskou válku proti nesmyslným regulím. A jak se to projevuje? Od příštího školního roku chystáme výuku ve školkách po celé Praze. Ano, povětšinou v odpoledních hodinách, ale lepší něco, než nic. Tu možnost pomáhat dětem na startu jejich života se zvládnutím řečí, si prostě nenecháme vzít.

Co si o výuce angličiny v mateřských školách myslíte vy? Dejte nám vědět, Váš názor nás zajímá!
Máte zájem o kroužek Wattsneglish i ve Vaší školce? Kontaktujte nás. Rádi Vám výuku zařídíme!

Please follow and like us:
0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *